Światowy Dzień Modlitwy stał się okazją dla grupy parafian z Mikołowa i Tychów, aby 2 marca br. wybrać się na ekumeniczne spotkanie modlitewne do Orzesza.
ŚWIATOWY DZIEŃ MODLITWY-2012 MALEZJA
TEMAT: NIECH SPRAWIEDLIWOŚĆ ZWYCIĘŻY
STUDIUM BIBLIJNE 1STUDIUM BIBLIJNE 1
Teksty: Habakuk: 1:2-5, 3:2,17-19
1. Wprowadzenie.
Królestwo północne ( Izrael) uległo Asyrii w 722 p.n.e, w wyniku czego niebezpieczeństwo inwazji babilońskiej królestwa południowego ( Juda) było coraz większe. Dzięki odnośnikom w innych częściach Biblii komentatorzy twierdzą, że Habakuk żył w Juda w czasie rządów Jehojakim ( Druga Księga Królewska 23:36 -24-7) co czyniłoby go współczesnym Nahuma, Zachariasza i Jeremiasza. Był prorokiem u schyłku Imperium asyryjskiego ( 610 p.n.e) i ostatniej inwazji balilońskiej królestwa Judy ( 588 p.n.e), tak więc ta księga jest osadzona w czasach upadku królestwa Judy.
Jehojakim, król panujący w Juda, opisywany jest przez proproka Jeremiasza tymi słowami ,, Lecz twoje oczy i twoje serce szukaja własnej tylko korzyści i przelewu niewinnej krwi, i popełniania krzywdy i gwałtu'' ( Jeremiasz 22:17; Habakuk 1:2-4; 2 Księga Królewska 23:34-24:5).
Królowała przemoc, łamanie przymierza i niesprawiedliwość. Płacze i modlitwy pobożnych ludzi szły na marne. Pan wydaje się zadowolony z czynów pokolenia zła i nic nie robi, aby ukarać sprawców lub zmienić sytuację. Habakuk był wsciekły, że Bóg pozwala złu się rozprzestrzeniać i nie każe go. Zawołał ,, Dlatego zamiera prawo, a sprawiedliwość nie wychodzi na jaw '' ( Habakuk 1:4). Habakuk żali się Bogu, a Bóg przedstawia mu Boski punkt widzenia i Boski sposób
,, zwycięstwa sprawiedliwości''.
Podobnie jak Habakuk wołamy ,, Czyż Bóg nie widzi tej niesprawiedliwości i zła panujacego na świecie i nic z tym nie robi? '' Ten problem dotyka wszystkich pokoleń, również naszego. Niesprawiedliwość jest wszechobecna i szerząca się. Wydaje się, że niesprawiedliwości nie ma końca. Dlatego w tym Studium biblijnym chcemy znależć odpowiedzi odnoszące się do naszych czasów i kontekstu społecznego.
2. Streszczenie Księgi Habakuka
Księga Habakuka jest wyjątkową wśród księg proroków. Nie przemawia on do ludzi w imieniu Boga, ale do Boga mówi o ludziach. Skierował do Boga dwie skargi, na które Pan odpowiedział:
- Pierwsza Skarga Habakuka:
Jak mógł Bóg pozwlić, aby niesprawiedliwość i przemoc w Judzie szerzyły się bezkarnie ( 1:2-4)?
Odpowiedź Boga:
Bóg stwierdził, że z tym złem mogli sie rozprawić okrutni Babilończycy (1:5-11).
- Druga Skarga Habakuka:
Jak mógł Bóg pozwolić, aby jeszcze bardziej podstepny naród był Boskim agentem sprawiedliwości przeciwko Judzie? ( Habakuk 1:12)
Odpowiedź Boga:
Bóg kontroluje tę sytuację. W Swoim czasie zadziała według swego planu i celu i
,, sprawiedliwość zwycięży'' (2:2-20).
- Modlitwa Habakuka
Kończy śpiewaną modlitwą, wyrażającą ufność pokładaną w Bożą obietnicę o uwolnieniu, które zostanie osiągnięte. ( 3:2, 16-19).
3. STUDIUM BIBLIJNE NA TEMAT: ,,NIECH SPRAWIEDLIWOŚĆ ZWYCIĘŻY''
Teksty: Habakuk: 1:2-5, 3:2 i 17-19
I. WOŁANIE O SPRAWIEDLIWOŚĆ (Habakuk 1:2-5)
Wołanie i Skarga ( werset 2)
,, Dokądże, Panie będę wołał o pomoc, a Ty nie wysłuchasz?
Jak długo będę krzyczał: (Pomocy! wg Biblii Nowy Przekład 1989) Przemoc! a Ty nie wybawisz''?
Krzyk sugeruje sytuację kryzysową, z której prorok szuka uwolnienia. Wołanie do Boga, aby
,, posłuchał'' niesie ze sobą konotację prośby o aktywną odpowiedź. Kryzys, w którym Habakuk woła o pomoc to ,, przemoc'', która oznacza etyczne zło, ale może również znaczyć fizyczną brutalność, jest to okrutne działanie majace na celu skrzywdzenie drugiej osoby, a odpowiedź jaka jest oczekiwana od Pana to ,, wybawienie'', oznaczające uwolnienie od opresji i tego, co nas ogranicza.
,, Dokądże'' pokazuje cierpienie Habakuka z powodu zwlekania przez Boga z odpowiedzią na jego wołanie i prośby. Rządy Jehojakima pełne były niesprawiedliwości i przelewu krwi ( Jeremiasz 22:17; Habakuk 1:2-4; 2 Księga Królewska 23:34-24:5). Jednak, Bóg wydaje się nie słyszeć lub wydaje się być obojętnym na te ciężkie warunki. Habakuk chce wiedzieć, dlaczego Bóg nie reaguje na korupcję i niesprawiedliwość. Dlaczego Bóg nie pomaga i nie wyzwala? Dlaczego Bóg nie interweniuje w przypadku szerzącej się niesprawiedliwości?
Problem ( werset 3)
Pytania Habakuka i skarga do Boga rozbrzmiewają również w wersecie 3, i używa on trzy-wyrazowych par do opisania korupcji społecznej.
Dlaczego dopuszczasz, bym patrzył na złość i spoglądał na bezprawie?
Ucisk i przemoc dzieją się na moich oczach, panuje spór i zwada''?
,,Niesprawiedliwość'' i ,,bezprawie'' zwykle tłumaczy się jako zło i kłopoty, ,,ucisk'' i ,,przemoc'' są kojarzone z niesprawiedliwym uciskiem słabszych członków społeczeństwa, ,,spór'' i ,,zwada'' są prawnymi terminami w hebrajskim, które wywołują złość i waśnie, będące skutkiem spraw sądowych i konfliktów przed sądem.
Bóg otworzył oczy proroka, aby ujrzał prawdziwą sytuację i ten zasmucił się widząc dokoła siebie niesprawiedliwość i przemoc. Otwiera on przed Bogiem swoje serce, zastanawiając się, dlaczego Bóg każe mu patrzeć na te okropne warunki, a sam nic nie robi i wydaje się tolerować istniejącą sytuację!
Opłakana Sytuacja ( werset 4)
Sześć społecznych problemów, o których mowa w wersecie 3 prowadzi do czterech okropnych sytuacji wymienonych w wersecie 4.
,,Dlatego zamiera prawo, a sprawiedliwość nie wychodzi na jaw. Bezbożny osacza sprawiedliwego i tak prawo bywa łamane''.
Prawo wydaje się być pozbawione mocy i autorytetu. Prawo nie jest przestrzegane, jest ignorowane lub wypaczane. Bezbożni osaczają sprawiedliwych ze wszystkich stron, tak że nie mogą dojść spawiedliwości. Bezbożni wypaczają pobożność i uczciwość. Bezbożni wydają się być niepokonanym zwycięscą, ponieważ sprawiedliwość zostaje pokonana i nie może wystąpić, aby walczyć o prawdę i sprawiedliwość. Pobożni sa na marginesie polityki i prawa. Sprawiedliwość nie zwycięża, jest wypaczana. Sprawiedliwość jest ignorowana, przekręcana, tłumiona i zastąpiona niesprawiedliwością.
Stąd wołanie proroka Habakuka do Pana ,, NIECH SPRAWIEDLIWOŚĆ ZWYCIĘŻY''.
Odpowiedź Pana ( werset 5)
Ten werset jest przejściem, teraz Pan przemawia do Habakuka. Tak mówi:
,, Spójrzcie na narody i zobaczycie, patrzcie ze zdumeiniem i trwogą! Bo za waszych dni dokonuję dzieła, w które nie uwierzycie, gdy wam ktoś o nim będzie opowiadał". (1:5).
A oto zapewnienie od Pana ,, za waszych dni dokonuję dzieła'', że sprawiedliwość nadejdzie i zwycięży. Ale cóż to za niesamowity i niewiarygodny sposób, którym On się posłuży, aby pokonać zło, niesprawiedliwość, ucisk i przemoc? Bóg zamierza wykorzystać ,, srogich i gwałtownych '' Babilończyków ( Chaldejczyków), ,, lud okrutny i straszny'' , lud arogancki i zdradziecki, który rozprawi się z panoszącym się i bazkarnym złem w Judei ( 1:6-13).
To jeszcze bardziej skomplkowało problem Habuka i jego skargę. Mówi z niedowierzaniem:
,, Skało, ustanowiłeś ich, aby wymierzyli karę. Twoje oczy sa zbyt czyste, aby mogły patrzeć na zło , nie możesz spogłądać na bezprawie. Dlaczego jednak przypatrujesz się przewrotnym, milczysz, gdy bezbożny pożera sprawiedliwego'' ? (1:12-13) ( w oryginale błąd ( 2:12-13)
Pan ponownie odpowiada:
,, Gdyż widzenie dotyczy oznaczonego czasu i wypełni się niezawodnie. Jeżeli się odwleka, wyczekuj go, gdyż na pewno się spełni, nie opóźni się. (2:3).
Habakuk wpada w jeszcze większy niepokój. Bóg pokazuje mu ucisk, cierpienie, wyzysk przez władców i ich armie, opisane jako niepokonane ( 1:5-11). Dalej więc zadaje Bogu pytania. Jak Bóg może być powiązany z tak złymi ludźmi? Będą złapani niczym ryby w morzu. Ci wrogowie cieszą się z cierpienia jakie zadają, w swoich sieciach składają ofiarę. Kiedy nadejdzie koniec takiej władzy?
Habakuk stawia siebie między potęgą zła i potęgą Boga. Tutaj będzie stał i patrzył. Jest czujny i nieustępliwy w swoim wołaniu o sprawiedliwość. To jak przypowieść opowiedziana przez Jezusa w Ewangelii Łukasza o wdowie, która uparcie wzywa niesprawiedliwego sędziego do sprawiedliwego działania. [1]
Bóg odpowiada Habakukowi poprzez wiarygodną wizję i zapewnienie, że Bóg się nie ociąga. Wizja się spełni w czasie wybranym przez Boga. Habakuk będzie musiał być na straży, pewien Boskiego współczucia. Habakuk musi wiernie czekać od obietnicy po jej spełnienie, od powstania problemu do jego rozwiązania. Habakuk musi patrzeć i widzieć, że duchem wroga jest duma, ale pobożni żyją swoją wiarą. ( 2:1-4).
II.ZAPEWNIENIE, ŻE SPAWIEDLIWOŚĆ ZWYCIĘŻY ( Habakuk 3:2, 16-19)
Księga kończy się śpiewaną modlitwą, w której Habakuk śpiewa o uwolnieniu, które w krótce zostanie osiągnięte. Mimo graficznego obrazu tego, co się wydarzy, gdy Babilńczycy zaatakują i trudności, jakie go otaczają, nauczył się wierzyć, że Bóg zawsze będzie wierny sobie i pozwoli zwyciężyć sprawiedliwości.
Habakuk decyzduje się '' czekać na dzień utrapienia, który nadchodzi na lud, na lud, który mnie uciska'' ( 3:16). Tak, nawet jeżeli przyszłość wydaje się posępna, nawet ,, jeżeli drzewo figowe nie wydaje owocu, a na winoroślach nie ma gron, zawodzi drzewo oliwne, a rola nie dostarcza pożywienia, w ogrodzeniu nie ma owiec, a w oborach nie ma bydła. Lecz ja będę radował się w Panu, weselił się w Bogu mojego zbawienia. ( 3:16-17).
Habakuk poznał Boga i może potwierdzić swoje zaufanie w nieskończoną moc Boskiej dobroci. Badacz Biblii, William Brown tak pisze o Habakuku 3, ,, Taką radość i odnowioną chęć życia można osiągnąć tylko docierając do naszych najgłębszych trosk i rozczarowań, i przynosząc je przed oblicze Boga w szczerej i osobistej rozmowie.[2]
Habakuk wierzy, że Bóg ,, POZWOLI, ABY SPRAWIEDLIWOŚĆ ZWYCIĘŻYŁA''.
III. KONKLUZJA
Widzimy proroka Habakuka protestujacego przed Bogiem z powodu złej sytuacji i pytającego Boga, gdzie on jest. Księga kończy się wymownym opisem Boskiej zbawiennej obecności. Habakuk jest z innymi prorokami, którzy skarżyli się Bogu. Bóg słyszy ich żale i prowadzi ich tak długo, aż powierzają swoją wiarę Boskiej mocy i miłosierdziu.
Księga Habakuka uczy nas, że:
- Bóg trwa przy Habakuku. W swoim czasie Bóg wprowadzi swój plan, choć wydaje się on pozbawiony sensu.
- Bóg umacnia nas, abyśmy żyli w wierze i w najciemniejszych chwilach ufali i wierzyli, że Bóg jest źródłem siły, która pokona zło. Bóg sprawi, że ,, SPRAWIEDLIWOŚĆ ZWYCIĘŻY'' po swojemu, w swoim czasie.
W obecnych czasach szerzy się niesprawiedliwość. Pogwałcenie sprawiedliwości wydaje się na porządku dziennym. Sprawcy niesprawiedliwości wydają się być zwycięzcami. Możemy mieć podobne żale jak Habakuk i zmagamy się z poważnymi przypadkami niesprawiedliwości. Róbcie, co czynił Habakuk i przynieście je przed oblicze Boga, zadawajcie pytania i czekajcie, aż wam odpowie. Przemyślcie wiadomość, jaką Bóg dał Habakukowi i zaakceptujcie odsunięte w czasie Boskie plany i zamiary. W swoim czasie, na swój sposób On ujawni odpowiedzi, których szukamy. Mogą być to sposoby i okres czasu, jakiego się nie spodziewamy.
Wołajcie do Boga w modlitwie - nasz Bóg, który jest prawy i sprawiedliwy ,, POZWOLI, ABY SPRAWIEDLIWOŚĆ ZWYCIĘŻYŁA''
DYSKUSJA
Teksty: Habakuk: 1:2-4, 3:2,16-19
- W jakiej sytuacji znajduje się Habakuk? Z jakią kryzysową sytuacją musi się zmierzyć?
- Na co skarży się Habakuk? Do kogo się skarży? Dlaczego?
- Jaka jest odpowiedź Pana? Co jest w tym zaskakującego?
- Kiedy skarżyłeś się Bogu? Jakie były okoliczności? Jak zrozumiałeś odpowiedź Boga? Jakie podobieństwa i różnice widzisz między swoimi doświadczeniami, a proroka Habakuka?
Współczesny Kontekst
- Określ problemy spowodowane przejawami niesprawiedliwości w twoim kraju.
- W jaki sposób mógłby Habakuk pomóc twojej grupie walczyć z przejawami niesparwiedliwości?
- Jaką obietnicę daje ten fragment wam w waszej walce o zwycięstwo sprawiedliwości?
Przygotowane przez Fui-Yung Chong